Låneguiden
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Låneguiden logotyp Gå till startsidan
  • Lån
    • Billån
    • Banklån
    • Blancolån
    • Bolån
    • Företagslån
    • Kreditkonto
    • Privatlån
  • Guider
    • Låna med betalningsanmärkning
    • Låna med direkt utbetalning
    • Låna pengar med skulder
    • Låna pengar utan inkomst
    • Lån utan ränta
    • Lån utan UC
    • Samla lån
  • Frågor & svar
Hem » Långivare » Danske Bank
Danske Bank logo

Danske Bank

4
Läs omdöme
  • Bolån just nu med ränta %
  • Ansök om lånelöfte – få svar direkt
  • Förmånligt att samla fler tjänster

Danske Banks grundkrav

  • Inga betalningsanmärkningar
  • Folkbokförd i Sverige
  • Inkomst på minst 150 000 kr/år
  • 18 år eller äldre
Uppfyller du inte kraven? Hitta en annan långivare
Ansök säkert hos Danske Bank ANSÖK OM LÅN
Danske Bank logo
4 av 5
Ansökningsprocess
Ränta och avgifter
Utbetalning
Kundtjänst
ANSÖK NU
Exempel
Ett lån på 100 000 kr till 4,95 % ränta med en återbetalningstid på 5 år, 595 kr i uppläggningsavgift samt 10 kr/mån i aviavgift ger en effektiv ränta på 5,57 %. Totalt att återbetala blir 113 776 kr.
Danske Bank
4 av 5
Ansökningsprocess
Ränta och avgifter
Utbetalning
Kundtjänst
TILL ANSÖKAN
Danske Bank logo
LÄS MER & ANSÖK

Vanliga frågor om Danske Bank

Accepterar Danske Bank betalningsanmärkningar?

Nej, Danske Bank accepterar inte betalningsanmärkningar.

Kan jag få bolån hos Danske Bank utan fast anställning?

Danske Bank har inget uttalat krav på fast anställning, men de kräver att du har en långsiktigt hållbar ekonomi för att kunna betala avgifter, amortera bolånet och klara eventuella räntehöjningar. De vill också att du får lön från en eller flera anställningar som totalt utgör 100 procent. Fast anställning ökar därför dina chanser att få bolån hos Danske Bank.

Hur mycket kan man låna hos Danske Bank?

Det är din ekonomi och återbetalningsförmåga som avgör hur mycket du får låna. Ett bolån får högst vara 85 procent av bostadens värde.

Erbjuder Danske Bank ränterabatt?

Ja, Danske Bank erbjuder ränterabatt. Du kan exempelvis få rabatt om du har en energieffektiv bostad eller är medlem i ett fackförbund som samarbetar med Danske Bank.

Vad har Danske Bank för räntor på bolån?

Danske Bank har i dagsläget en rörlig ränta på procent. I vår tabell kan du se vilka räntor som Danske Bank har just nu för olika bindningstider.

Hur ansöker jag om lånelöfte hos Danske Bank?

Du ansöker om lånelöfte genom att logga in med BankID på Danske Banks hemsida och fylla i deras ansökningsformulär för lånelöfte och bolån.

Är Danske Bank bra?

Ja, Danske Bank har fått betyget 4 av 5 från oss. De har relativt låga räntor och kostnader jämfört med andra storbanker, samtidigt som de har högre villkor på den sökande.

Vårt omdöme om Danske Bank

Danske Bank är i alla bemärkelser en storbank. Deras räntor och kostnader är riktigt låga i jämförelse med många konkurrenter. Detta kommer dock med högre villkor på dig som söker ett lån, då de inte kommer att acceptera tveksamma låneförfrågningar.

Kundtjänsten hos Danske Bank är en förebild för all långivning/finansverksamhet. Med långa öppettider och öppet alla dagar i veckan ger det en viss trygghet som är svår att få hos de som enbart erbjuder begränsad kundtjänst.

Slutligen följer Danske Banks bolån branschstandarden för ansökningsprocess och utbetalningstid.

Fördelar

  • Stor och trygg bank
  • Låga räntor
  • Utmärkt kundtjänst

Nackdelar

  • Långsamma processer
TILL DANSKE BANK

Danske Banks ansökningsprocess

3.0

Att ansöka om lån via Danske Bank är enkelt. För att ansöka om ett lånelöfte, vilket är först steget i att få ett bolån, krävs det bara att fylla i ett formulär och identifiera sig med bank ID. Hur snabbt din ansökan besvaras beror i stor utsträckning på din ekonomiska situation, vilket gör att betyget återigen reflekterar något av en branschstandard.

Ansökan
  • Signering bankid
  • Kreditupplysning uc
  • Svarstid -

Danske Banks ränta och avgifter

5.0

Danske bank har generellt sett bra villkor för sina olika tjänster. Inom sektorn bolån har man fått en allt mer framträdande roll just tack vare att man har gjort sina villkor väldigt konkurrenskraftiga. Det samlade betyget för Danske Banks räntor och kostnader är därför även mycket bra. 

Bolån
3 mån 1.74% 1 år 1.28% 2 år 1.18% 3 år 1.18% 5 år 1.32% 7 år 2.04% 10 år 1.68% Mer info
LÄS MER

Danske Banks utbetalning

3.0

Vilken utbetalningstid som gäller beror självklart på vilken typ av lån du söker och hur komplicerad din ekonomi är. När du ansöker om ett bolån får du vanligtvis inte pengarna utbetalda förrän du behöver omvandla ditt lånelöfte till ett faktiskt lån i och med avslutad budgivning.

Det innebär att utbetalningstiden fluktuerar kraftigt och därför blir betyget snarare en branschstandard.

Utbetalningstider
  • Vardagar bankdagar
  • Lördagar bankdagar
  • Söndagar bankdagar

Danske Banks kundtjänst

5.0

Kundtjänsten hos Danske Bank är den man kan förvänta sig hos en storbank. Med långa öppettider alla dagar i veckan, chattfunktioner, mailsupport och en utbredd närvaro på olika sociala medier lämnar kundtjänsten ingenting kvar att önska.

Öppettider
  • Vardagar 08.00-21.00
  • Lördagar 08.30-18.00
  • Söndagar 10.00-21.00

Fakta om Danske Bank

Kontakta Danske Bank

  • www.danskebank.se
  • info@danskebank.se
  • 0752-484542

  • Norrmalmstorg 1
    111 46 Stockholm

Danske Bank i sociala medier

  • Facebook

Läs mer om Danske Bank

  • Alla bolag
  • Finansinspektionen
Alexandra Stenvall
Alexandra Stenvall Ekonomiskribent
2 kommentarer

Lämna en kommentar Avbryt svar

Obligatoriska fält är märkta *

E-postadressen publiceras inte

Jag godkänner er hantering av personuppgifter enligt integritetspolicyn.
  • Sylvia Persson
    30 april, 2020 kl. 12:01

    I går besökte jag Danske Bank i Helsingborg för att få Internet hjälp ( Bank ID, Mobilbank)
    Trots att jag är en äldre person, och är bankens kund i många år var jag behandlad som persona non grata.
    Från chefen fick jag bl.a. veta att banken inte har dator.
    Aldrig mer utsätter jag mig för såna hämska upplevelser .
    Nu bytter jag bank
    Aldrig mer kontakter med den banken som var så bra för några år sedan

  • Daniel
    19 maj, 2020 kl. 12:01

    Bolån?
    Har tagit månader av upprepade kontaktförsök, enkäter, telefonsamtal, formulär, krav på skriftliga bevis för inkomster och kontrakt, ignorerade tidsbokade eMöten. Bara för att lyckas öppna ett konto (vilket krävdes för att ens påbörja bolåneansökan). När detta väl är godkänt väntar veckor av väntan, mejl, samtal till växeln för att få handläggaren att återkoppla till oss för att avsluta bolåneansökan som vi fått ”halvbeviljat” redan vid vår första kontakt. När vi väl fick kontakt med ”vår” handläggare skyllde vederbörande på ”mejlbombning” då jag ifrågasatte varför det aldrig kommer någon återkoppling. Men tack vare Coronan och att jag är egen företagare så blev det nu ett nej. Trots att jag fortfarande har haft inkomst under Coronatiden och min fru är fast anställd med full lön. Detta kunde ju lika gärna kommit på en gång istället för att vi ska lägga ner timtal på att fylla i formulär och jaga handläggare som inte svarar. Uselt.

Låneguiden
Låneguiden
  • Comparico AB
  • Väderkvarnsgatan 22B
  • 753 29 Uppsala
  • Org nr: 556851-2321
Sidor
  • Långivare
  • Press och media
  • Kontakta oss
  • Om oss
Följ oss
  • Facebook
  • Användarvillkor
  • Cookies
  • Integritetspolicy