shoppingcentrum med julgran i förgrunden och strosande människor i bakgrundenDen annars så lukrativa julhandeln riskerar i år att drabbas av försäljningstapp. Foto: 2shrimpS/Shutterstock.com

Ekonomi

I år är inget som vanligt. Skarpa restriktioner och begränsade öppettider kan innebära att den annars så blomstrande julhandeln drabbas av drastiska försäljningstapp. HUI Research målar upp tre olika scenarier för handeln under december, och det finns både mörka och något ljusare prognoser. Det rapporterar SvD Näringsliv.

År efter år sätts nya försäljningsrekord under december, och julhandeln är många handlares ekonomiska höjdpunkt. Men i år är förutsättningarna inte vad de brukar vara. Skärpta restriktioner kan göra att årets julhandel i stället kantas av rekordsiffror på minussidan. Analysföretaget HUI Research har presenterat tre möjliga utfall av decemberhandeln i Sverige.

Ökad matförsäljning och färre utlandsresor kan bidra till lyft

Det första, och mest optimistiska scenariot, ger bilden av en total tillväxt på fem procent. Enligt HUI kan till exempel den ökade försäljningen av matvaror i kombination med färre utlandsresor och kulturevenemang bidra till ett lyft för handeln.

Lägre tryck i butikerna och nedgång för sällanköpsvaror

Det andra scenariot är enligt HUI det mest sannolika, och här ser man en tvåprocentig total tillväxt, medan försäljningen av så kallade sällanköpsvaror minskar med två procent.

– Det är det scenariot vi tror mest på och utifrån förutsättningarna ganska bra där vi återigen ser en ökning för matförsäljning. För sällanköpsvaror ser vi en försäljningsminskning då det inte kommer att vara så högt tryck i butikerna som det brukar vara kring jul, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research, i en kommentar till TT.

Scenario 3 – försäljningsras på grund av hög smittspridning och stängda butiker

Och så har vi mardrömsscenariot, dock det mest osannolika enligt HUI, där handeln tappar totalt 12 procent och försäljningen av sällanköpsvaror minskar med 22 procent. Orsaken skulle då vara ännu tuffare restriktioner, ökad smittspridning och begränsat antal kunder i butikerna.

Vissa sektorer beroende av ett bra december

Jonas Arnberg menar att ett ”bra” december aldrig har varit så välbehövligt som i år. Även om dagligvaruhandeln beräknas öka sin försäljning med 3–7 procent, är läget i andra sektorer desto mörkare. Till exempel inom kläd- och skohandeln där många företag har kämpat i motvind i flera månader – här skulle en svag julhandel kunna innebära ännu fler konkurser.