Det gröna avdraget används flitigt. Anna Werner, vd på Svensk Solenergi, är positivt överraskad över att så många svenskar har hittat till det gröna avdraget. Foto: Luxon Portfolio/Shutterstock
Det gröna avdraget har visat sig vara ett uppskattat initiativ av privatpersoner i Sverige, skriver SvD. Samtidigt råder stora skillnader mellan olika områden och avdraget för laddstolpar är tydligt kopplat till områden med hög medelinkomst.
Anna Werner, vd på Svensk Solenergi, tycker att det är överraskande att avdraget använts flitigt till just laddstolpar. Det tycks finnas ett samband mellan att använda avdraget till solceller i områden med lägre medelinkomst och att använda avdraget till laddstolpar i områden med högre medelinkomst.
Laddstolpe eller solceller
Statistiken talar sitt tydliga språk. Vellinge, Danderyd och Kungsbacka ligger i topp när det gäller att använda det gröna avdraget till laddstolpar. Även kommuner som Lidingö och Lomma finns med på listan över de tio kommuner där det är vanligast att söka avdrag för just laddstolpar.
– Det är där man skaffar laddstolpar till sina dyra elbilar, säger Anna Werner, vd på Svensk Solenergi.
När det gäller att ansöka om avdrag för solceller är det istället mindre kommuner som bär facklan: Ockelbo, Laxå och Gagnef, för att nämna några.
Dyrare med solceller – lägre avdrag
Det är klart dyrare att skaffa solceller i jämförelse med laddstolpar. En laddstolpe kostar i genomsnitt 22 000 kronor medan solceller i snitt går på 145 000 kronor. Samtidigt är avdraget för en laddstolpe 50 procent, medan det för solceller endast går på 15 procent.
Det är alltså dyrare att skaffa solceller samtidigt som man får lägre avdrag.
Fler har skaffat laddstolpar än solceller
Enligt statistik från Skatteverket är det belopp som använts till skattereduktion för laddstolpar 255 miljoner kronor. För solceller har skattereduktionen varit 240 miljoner kronor. Det innebär att det är fler som skaffar laddstolpar än solceller sett till landet i stort.
– Det är lite överraskande att så många har valt att använda det gröna avdraget till just laddstolpar, säger Anna Werner.
På det stora hela tycker hon att det är glädjande siffror som presenteras.
– Det har gått fort för svenskarna att hitta till det gröna avdraget, säger hon.