Kvinna med shoppingkassar springer glatt.Julhandeln hotas av stundande förseningar. Nu råds e-handeln se om sitt hus med fulla lager för att klara av julhandeln. Foto: Stokkete/Shutterstock

Ekonomi

Logistikproblem inom handeln kan skapa julhandelskaos, skriver Digital. Stora förseningar med leveranser har under de senaste månaderna skapat bekymmer, nu är man rädd att problemen ska fortsätta över Black Friday och resten av julhandeln.

Julhandelns startskott har blivit Black Week och Black Friday. Men i år riskerar leveransproblem att skapa stora problem för julhandeln. Nu är man rädd att förseningarna hos leverantörer ska påverka försäljningen negativt.

Förseningar hos leverantörer

Magdalena Caesar, som är affärsområdeschef för betallösningar på Svea e-handel, hoppas att aktörerna i fråga har garderat sig mot förseningar genom att redan ha fyllt upp sina lager. Annars, menar hon, kommer de få svårt att hänga med när handeln väl drar igång på riktigt inför jul.

– Vi ser att många upplevt större förseningar hos sina leverantörer och att det finns risk att detta påverkar försäljningen negativt under julen, säger Magdalena Caesar.

Tillfrågade inom e-handeln håller med. Så många som sju av tio tror att förseningarna kommer att påverka julhandeln negativt. 64 procent har redan drabbats av förseningar.

Samtidigt är julhandeln den tid på året då försäljningen ökar i närmast alla branscher. Populära föremål under november och december är allt från kläder och skor till sport och fritid. Teknikhandeln och elektronikhandeln är två områden som enligt statistiken alltid går allra bäst. 

Om e-handlarna får spå tror de att julhandeln kommer att spela ut så här:

HandelskategorierUppskattad procent
Hemelektronik och teknik37 %
Sport och fritid13 %
Barnartiklar och leksaker9 %
Skönhet och hälsa8 %
Kläder och skor7 %
Siffror enligt Digital.

Svag tillväxt i handeln

De senaste månaderna har inte bara varit kaosartade för e-handeln gällande leveransförseningar. Den har också överlag upplevt stora bekymmer med tillväxten. Så mycket som 69 procent av e-handeln har upplevt en svag tillväxt eller en tillväxt som stått helt i stiltje. Fem procent har till och med upplevt en negativ tillväxt.

Nu, inför den stundande julhandeln, råder affärsområdeschef Magdalena Caesar e-handeln att se om sitt hus noga. Annars, menar hon, kan den negativa trenden hålla i sig länge.

– Tänk även på att se över verksamheten, allt från erbjudanden, betallösningar och hemsidan så att man förenklar upplevelsen för sina kunder, föreslår Magdalena Caesar.