Vitt sekelskifteshusSBAB och SEB har slopat sina bolånekampanjer efter Riksbankens senaste räntebesked. Foto: JJFarq/Shutterstock.com

Bolån

Både SBAB och SEB slopar sina boräntekampanjer sedan Riksbankens besked om att räntan kan höjas i december. Dessutom höjer SBAB räntorna för bolån med långa bindningstider. Det skriver SvD. Höjda marknadsräntor är orsaken till bankernas räntejusteringar.

För några veckor sedan meddelade Riksbanken sina planer på att höja räntan i december. Det har fått SEB att ta bort sin räntekampanj och höja boräntan på alla sina bundna lån utom det med tre månaders bindningstid. SBAB höjer räntan med 0,15–0,25 procentenheter.

Även SEB gör justeringar på sitt bolån efter Riksbankens räntebesked. De väljer att ta bort sina bolånekampanj som gjorde alla bolåneräntor med långa bindningstider billigare än det korta på tre månader.

Höjda marknadsräntor orsaken till förändringen

Både SBAB och SEB säger att det är höjda marknadsräntor som är orsaken till räntehöjningarna. SEB:s pressekreterare, Laurence Westerlund, säger att banken har varit tydlig med att ändrade marknadsräntor kan påverka bankens erbjudande.

SBAB å sin sida menar att marknadsräntorna har lett till högre upplåningskostnader. Därför var man tvungen att höja boräntorna för att täcka den kostnaden.

Många kunder nappade på kampanjerna

Trots att varken SBAB:s eller SEB:s bolånekampanjer varade särskilt länge var det många som nappade på erbjudandena. Hos SBAB var det många bolånekunder som valde att binda sina räntor i oktober. Dessutom valde 40 procent av alla nya kunder att binda sina lån på minst ett år. Motsvarande siffra i augusti var 30 procent.

Den som väljer en lång bindningstid på sina bolån försäkrar sig mot kraftiga räntehöjningar i framtiden. Trots det väljer de flesta kunderna den bindningstid som är lägst för tillfället. Av den anledningen har bindningstider på fem år eller mer varit ovanligt i Sverige.

Hos SBAB var det bara en procent som valde en bindningstid på fem år eller mer mellan 2016 och 2018. I samband med boräntekampanjen låg den siffran i stället på hela fem procent.