Per Bolund, finansmarknadsminister, och konsument på väg att betala hos e-butikFinansmarknads- och biträdande finansminister Per Bolund menar att konsumenten själv måste få välja betalsätt och inte riskera att bli lurad till att betala på kredit. Foto: Kristian Pohl/ Regeringskansliet och Rawpixel.com/Shutterstock.com

Privatekonomi

Ett förslag från regeringen ska hindra betalföretag från att favorisera kreditbetalningar. I dag står dessa alternativ ofta först på betalsidor, vilket leder konsumenter till spontana och ogenomtänkta lån. Med förslaget hoppas regeringen att få igenom en ändring i lagen, skriver SvD Näringsliv.

Betalföretag som sköter betalningen inom e-handeln försöker aktivt få konsumenter att handla på krita. Dessa betalningsalternativ brukar stå högst upp på betalsidorna och kreditalternativet är i regel förvalt. Det gör att kunden måste scrolla en bit för att hitta de andra betalningsalternativen.

Detta ska inte längre vara tillåtet, tycker regeringen. De sätter ner foten och lämnar ett förslag som ska få ändring på saken.

– Vi skickar nu ut ett förslag på remiss som innebär att betalningssätt som inte innebär krediter ska stå först. Krediter ska inte heller vara det förvalda alternativet, säger Per Bolund (MP) som är finansmarknadsminister och biträdande finansminister.

Kredit betalning ska vara ett aktivt val

Kredit är rent utsagt en typ av lån. Därför bör det vara upp till konsumenten att aktivt välja det betalsättet, menar Per Bolund. I nuläget är det lätt att bara välja kreditbetalning i farten utan att riktigt tänka på vad det innebär.

Problemet har kommit fram i ljuset i takt med att internethandeln växer och vi handlar allt mer via olika betaltjänster. Per Bolund konstaterar att antalet betaltjänster som använder sig av kreditbetalning, som exempelvis Klarna, har blivit allt fler.

Regeringens förslag ska gå genom olika remissinstanser under det kommande halvåret. Om dessa instanser godtar förslaget går det vidare till Lagrådet och riksdagen. Därefter kan det bli fråga om en lagändring.

Även Sveriges Konsumenter kritiserar betaltjänstföretagen

Betaltjänstföretagen har tidigare fått kritik från organisationen Sveriges Konsumenter, just angående dessa metoder. Generalsekreterare Jan Bertoft välkomnar därför regeringens förslag.

–  Överskuldsättningen är ett stort problem i samhället. Det är utmärkt att regeringen lyssnat på oss, säger han till SvD Näringsliv.

De senaste tio åren har antalet konsumtionslån blivit tre gånger så stort. Detta är ohållbart för såväl miljön som samhället, menar Jan Bertoft. Även privatpersoner kan fara illa av detta, eftersom det uppmuntrar till större och ogenomtänkta köp.