Kollage Dramatens utsida och Qliros vd som är en kvinna med långt ljust hår, vit topp och mörk kavaj.Dramaten är en av de som har reagerat på Qliros reklamkampanjer. Nu har Konsumentverket inlett en granskning av Qliros marknadsföring eftersom de anser att den är påträngande. Qliros vd, Carolina Brandtman, välkomnar granskningen. Foto: Per-Boge/Shutterstock.com, Press/Qliro.

Privatlån

Qliro slutar att erbjuda e-handelskunder blancolån efter kritik från flera handlare. Samtidigt kommer bolagets marknadsföring granskas av Konsumentverket, skriver SvD Näringsliv.

En arg minister och kritik från flera handlare har gjort att Qliro inte kommer att fortsätta med sin reklam om blancolån till kunder som shoppat på nätet och betalat med faktura. 

Vi har tidigare skrivit om hur Qliros reklamkampanjer om blancolån skapat irritation hos delägaren Staffan Åkesson som själv fick flera erbjudanden om lån.

Har tagit till sig kritiken och beklagar konsekvenserna för handlarna

Qliros vd, Carolina Brandtman, är självkritisk efter kritiken från handlare och säger i en intervju till SvD Näringsliv att de har tagit till sig kritiken och att de beklagar att handlare som Bianca Ingrossos företag Caia Cosmetics har fått utstå kritiken som en konsekvens av Qliros marknadsföring.

Qliros ledningsgrupp har nu bestämt att bolaget ska sluta med reklamutskick för blancolån via e-post. 

SvD:s reporter fick 18 erbjudanden om blancolån

En reporter från SvD köpte en mascara från Caia Cosmetics i mars och betalade med faktura. Efter köpet fick reportern inte mindre än 18 erbjudanden via mail om blancolån från Qliro. 

18 reklamerbjudanden är väldigt många och kan knappast ses som måttfullt. Även Carolina Brandtman instämmer i att 18 mejl är alldeles för många. Mejlet som skickats ut från Qliro ska enligt Carolina Brandtman gått till kunder som kan vara intresserade av att ta ett blancolån.

Dock har Qliro inte vetat vilka kunder som kan vara intresserade av ett blancolån. Bolaget har gjort ett urval och sedan trattat ner utifrån kundens agerande. 

Flera handlare har reagerat på Qliros agerande

Det är inte bara Caia Cosmetics som har reagerat på Qliros mejlutskick. Även Lyko, Nelly och Dramaten har reagerat på Qliros tillvägagångssätt. 

Enligt Carolina Brandtman har man varit tydlig med att de erbjuder privatlån till de kunder som väljer något av betalsätten från Qliro. Men som sagt, 18 mejl är alldeles för många.

Konsumentverket har skickat ett tillsynsbrev till Qliro

Konsumentverket har nu inlett en granskning av Qliros marknadsföring. I ett brev skickat till Qliro framgår det att Qliros marknadsföringskampanjer strider mot konsumentkreditlagen på flera punkter. Konsumentverket anser att marknadsföringen är påträngande. 

Enligt Konsumentverkets jurist, Martin Olsson, är marknadsföringen inte heller neutral. Konsumentverket är kritiska till både innehållet och antalet mejl som bolaget skickat ut. 

Under torsdagen fick Qliro ett tillsynsbrev från Konsumentverket och de har nu två veckor på sig att yttra sig. Beroende på vad Qliro svarar kan det bli rättsliga åtgärder. Till SvD säger Carolina Brandtman att bolaget välkomnar granskningen.

Alexandra Stenvall
Alexandra Stenvall Ekonomiskribent alexandra.stenvall@laneguiden.se