Frukt och grönsaker i matbutik.Frukt och grönt har minskat något i pris den senaste månaden. Foto: Marija Krcadinac/Shutterstock.com

Ekonomi

Matpriserna fortsatte öka i mars, men inte riktigt lika mycket som tidigare. Det beror främst på lägre priser på frukt och grönt. Nu är det skafferivaror som har ökat mest, och till exempel tacovaror har ökat med 5,6 procent i mars. Det skriver SvD Näringsliv.

Enligt Ulf Mazur, vd på sajten Matpriskollen, ökade priserna på mat 0,8 procent nu i mars. Jämför man det med februaris ökning på 2,5 procent är det ju ändå en förbättring. Skafferiprodukter har dock ökat med 2,2 procent i mars.

Frukt och grönt har blivit billigare

Enligt Matpriskollens mätningar har matbutikerna sänkt priserna på frukt och grönsaker. Ulf Mazur vet inte helt vad det beror på. Vi börjar komma in i våren som är högsäsong för färska frukter och grönsaker, men vi är inte där riktigt än.

Han spekulerar i att de lägre priserna kan bero på att frukt och grönt helt enkelt har blivit för dyrt för människor, så att man inte längre köper lika mycket. Då blir butikerna tvungna att sänka priserna för att kunderna ska börja handla igen.

Det är också precis så det ska fungera i en marknadsekonomi, menar Ulf Mazur.

Mejerivaror sjunker inte i pris, trots överskott

Priset på mjölk har stått stilla länge. Arla har också sänkt sitt mjölkpris till bönderna på grund av lägre världsmarknadspris och att konsumenter köper mindre mjölk. Trots detta så ser man inga större prisförändringar i mejerihyllan.

Det finns ett överskott på mjölk, men ändå sjunker inte mjölkpriserna. Men de har inte heller stigit sedan i höstas. Ulf Mazur vet inte vad detta beror på utan konstaterar bara att det verkar ta tid innan mjölkpriserna slår igenom på hyllorna.

Ica höjde priserna mest i mars

Av matvarukedjorna var det Ica som höjde priserna mest i mars. Andra butiker höjde dock mer i början av året. Coop höjde priserna rejält i januari, och därefter följde Hemköp och Willys efter i februari. Det verkar alltså som att Ica har en fördröjningseffekt jämfört med de andra kedjorna.

Nu har dock både Lidl, Ica och Coop sagt att de ska sänka priset på vissa varor, men det syns inte i statistiken än så länge. Ulf Mazur menar dock att kedjorna är pressade och att kunderna väljer lågpriskedjor framför de dyrare butikerna. Folk röstar med fötterna och det får effekt.