Mejerihylla i matbutik.Trots att det ekonomiska läget har blivit något mer stabilt tror Matpriskollens grundare Ulf Mazur att matpriserna kommer att vara kvar på dagens nivåer. Foto: Mulevich/Shutterstock.com

Ekonomi

Ekonomin börjar lättas upp i form av billigare diesel, lägre råvarupriser och stärkt krona. Många hoppas kanske på att även matpriserna ska börja vända nedåt. Men Matpriskollens vd Ulf Mazur säger till SvD Näringsliv att det inte är särskilt troligt.

Enligt statistik från Matpriskollen steg matpriserna med 0,1 procent i december. Prisökningarna har alltså blivit mycket långsammare. Om man däremot tittar på hela år 2023 så ökade priserna på mat med i snitt 5,2 procent. Året innan det blev maten 15,4 procent dyrare.

Mediapådrag stoppade mathöjningarna

Under de första månaderna 2023 var det stora prisökningar på maten. Men under våren minskade prishöjningarna abrupt. Ulf Mazur tror att finansminister Elisabeth Svantesson (M) kan ha haft en påverkan. Hon kallade in flera stora matföretag till ett möte.

Dock tror Ulf Mazur att uppmärksamheten i media hade ännu större påverkan. Det blev ett stort tryck på matjättarna, och det tror han absolut hade en effekt.

Olivoljan 30 % dyrare under 2023

En av de varor som ökade mest i pris förra året var olivoljan, som blev hela 30 procent dyrare jämfört med 2022. Detta på grund av en utbredd torka i Spanien. Även juicen ökade mycket i pris på grund av förstörda apelsinodlingar i Brasilien och Florida.

Det här är saker som vi kommer att behöva vänja oss vid, säger Ulf Mazur. Saker händer i världen, och det påverkar priset på produkterna.

”Lättare att höja priset än att sänka det”

Det är många saker som går i rätt riktning i ekonomin just nu. Priset på diesel och råvaror har sjunkit, och den svenska kronan har blivit starkare. Allt detta gör det mer troligt med prissänkningar framöver.

Men enligt Ulf Mazur bör vi inte ropa hej för tidigt. Han säger att många producenter fortfarande behöver höja priserna. Kedjorna vill troligtvis täcka upp för andra kostnadsökningar, till exempel personalkostnader och lokalhyra.

När man väl har höjt priset på en vara är man dessutom inte så sugen på att sänka det igen. ”Det är lättare att höja priset än att sänka det på en vara”, säger Ulf Mazur avslutningsvis.