Banknyheter

Konsumentverket får ta emot allt fler anmälningar mot e-betalningsföretaget Klarna. En av de vanligaste anledningarna till anmälan är uteblivna fakturor. I vissa fall har personer fått ta emot inkassokrav innan fakturan kommit.

Hittills i år har Konsumentverket fått ta emot 82 anmälningar mot e-betalningsföretaget Klarna. Med stor sannolikhet kommer den siffran klättra förbi fjolårets siffra på 86 anmälningar.

Anledningen till att människor anmäler Klarna är många men den vanligaste är uteblivna fakturor.

För att få bukt med problemen ska Konsumentverket nu träffa Klarna för samråd.

– Vi hoppas att det blir bättre för konsumenterna, säger Konsumentverkets jurist Anna Hult, till SVT.

Personer får inkassokrav innan fakturan har kommit

I flera fall har människor hört av sig till Konsumentverket och berättat att de fått betalningspåminnelser innan de ens fått fakturan.

I vissa fall har personer till och med fått inkassokrav innan Klarna skickat ut någon faktura.

Det finns dock fall då personer bara missat att se fakturan som skickats ut via mejl. En del hävdar att fakturan inte ser ut som en faktura, utan som en bekräftelse på ett köp.

Klarna tycker att fakturorna är tydligt utformade

Klarna själva håller inte med i kritiken om att fakturorna inte är tydligt utformade. Johan Gustafsson som är pressansvarig hos företaget säger att det framgår tydligt i ämnesraden om det är en faktura eller inte. Han säger även att Klarna meddelas om ett mejl inte går fram och då skickar man istället ett sms till kunden.

När det kommer till frågan varför Klarna får allt fler anmälningar emot sig har Johan Gustafsson ett tydligt svar – vi handlar allt mer över nätet.

– Det är inte överraskande att antalet klagomål har ett samband med antalet transaktioner, våra senaste siffror från maj visar att vi hade 1,7 klagomål per en miljon köp i Sverige, säger han.