Räntor

En ny undersökning visar att en av tre svenskar har känt sig lurade av sin bank. Varannan tycker att bankerna sätter sina behov framför kundens och anledningen till att fler inte byter bank beror på att det inte tycker att det finns några bättre alternativ. Detta visar en ny undersökning från den digitala marknadsplatsen Brocc.

Ny undersökning visar att många svenskar har en ansträngd relation till sina banker

En ny undersökning som genomförts av YouGov på uppdrag av den digitala marknadsplatsen Brocc visar att så många som en av tre svenskar någon gång känt sig lurade av sin bank. Undersökningen bekräftar också svenskarnas ansträngda relation till sina banker.

Brocc:s vd Jonathan Klein menar att det är dags för finansbranschen att rycka upp sig.

– Många svenskar känner sig lurade och åsidosatta av sina banker. Hade det gällt vilken annan bransch som helst så skulle företag som missköter sitt kundförtroende på det här sättet gått omkull eller tvingats till reformer. Det är dags för en revolution på finansmarknaden, kommenterar han i ett pressmeddelande.

Många funderar på att byta bank men menar att det finns för dåliga alternativ

Många av svenskarna uppger i undersökningen att de är villiga att byta bank men det är ändå få som beslutar sig för att genomgå ett byte. Det största skälet till varför man inte byter bank beror enligt undersökningen på att alternativen är för dåliga.

Johanna Kull, sparekonom på Avanza, är inte förvånad över resultatet.

– Många har känt sig lurade av sina banker inte minst när det gäller bolåneräntor. Där många har upplevt en känsla av att ha blivit lurade när det visade sig att deras rabatt bara var ett lockbete och att de sedan måste förhandla om, säger hon i en intervju med Aftonbladet.

Ytterligare anledningar till varför svenskar inte vill byta bank kan vara att många känner sig vilseledda och bortprioriterade av sina banker. Johanna Kull förklarar vidare att hon tror att bankernas marginaler och bankernas uppmärksammade pensionsskandaler kan vara andra anledningar.

De tre främsta skälen till varför svenskarna inte byter bank, enligt undersökningen:

  • Det saknas bättre alternativ 27%
  • Det är krångligt 24%
  • Det är tidskrävande 17%