entré till ica maxi i VästeråsIca Maxi och Ica Kvantum har gått fortsatt bra under pandemin, även om kundernas beteende ser annorlunda ut än tidigare. Foto: art of line/Shutterstock.com

Ekonomi

Stormarknaderna inom Ica-koncernen hade mycket bra siffror under första halvåret, och har inte drabbats lika hårt av pandemin som många andra butiker. Kunderna tenderar att välja de större butikerna när de handlar mindre ofta än tidigare, skriver SvD Näringsliv.

Medan pandemin slagit hårt mot handelsbranschen i stort, har livsmedelshandeln haft en blomstrande period. Icahandlarna har dragit den största vinstlotten. Enligt kvartalsrapporten har man det första halvåret gått tio procent plus på försäljningsintäkterna.

Orsaken till detta är att kunderna väljer de större varuhusen, Ica Kvantum och Ica Maxi, i större utsträckning, när de inte handlar lika ofta som tidigare. Utöver detta har stormarknaderna även kunnat nyttja de statliga stöd som tagits fram för företag, såsom sänkta arbetsgivaravgifter och statligt betald sjuklön.

Kvantum och Maxi har haft fortsatt hög omsättning

Det är Kvantum och Maxi som redan sedan tidigare gjort de största förtjänsterna. Årsredovisningarna från 2019 visar på cirka en halv miljard kronor i årliga intäkter. Butikerna ägs av enskilda individer, och de kan årligen få ut tiotals miljoner kronor i aktieutdelning.

Ett exempel är Ica Kvantum Munkebäck, som ägs av Per Collins. De gjorde en vinst på 20 miljoner kronor under 2019, då årsförsäljningen låg på 428 miljoner kronor. Det gjorde att utdelningen blev tio miljoner kronor.

Mellan mars och augusti i år ökade omsättningen för butiken med 20 procent från samma period 2019. Under den tiden har butiken också anställt 50 nya personer.

Förändrat kundbeteende och ökat sjuktal

Även om det gått bra för butikerna märker man även här av vissa skillnader från innan pandemin startade, berättar Per Collins.

– Den största skillnaden är främst kundernas beteende. Den första märkbara skillnaden var kring bunkringsbeteendet som tömde vissa av våra hyllor totalt. Kunderna ville verkligen fylla skafferierna med bland annat toapapper och torrvaror.

Han berättar också att butiken har behövt stödet för sjuklön, då sjuktalen har varit högre än vanligt under pandemin. En del veckor har frånvaron hos personalen varit nästan 30 procent, enligt Per Collins.