Föräldrar diskuterar med sin dotter i köket vid frukostbordetKronofogdens nya material "Skuldkollen föräldrar" ska få föräldrar att börja prata ekonomi med sina barn. Foto: YAKOBCHUK VIACHESLAV/Shutterstock.com

Privatekonomi

Kronofogden kommer under hösten att lansera ”Skuldkollen föräldrar”. Det är ett helt nytt material som ska bidra till att föräldrar och barn pratar om pengar och prioriteringar hemma vid köksborden.

Under hösten lanserar Kronofogden ett helt nytt material där föräldrar får tips på hur de kan prata med sina barn om pengar och prioriteringar. Enligt Tina Häggmark på Kronofogden ska materialet, som heter ”Skuldkollen föräldrar”, hjälpa till att få igång en konversation om ekonomi hemma vid köksbordet.

Många unga har skulder hos Kronofogden

Antalet ungdomar i ålder 18 till 25 år som hade skulder hos Kronofogden vid årsskiftet 2018/2019 uppgick till nästan 34 000 personer. Det är alldeles för många unga människor som har startat sitt vuxenliv med skulder. Enligt flera undersökningar är det väldigt många ungdomar som inte har några grundläggande kunskaper i ekonomi.

Enligt Tina Häggmark behöver barn och unga prata om ekonomi hemma med sina föräldrar. Skolan hjälper till med värdefull kunskap till många elever men den räcker inte riktigt till.

Uppmanar skolan att använda materialet vid föräldramöten

Kronofogdens nya initiativ välkomnas av både lärare och rektorer. Sofie Segerros, lärare på Prolympiaskolan i Umeå, säger att materialet kommer att vara ett bra komplement till den undervisning om privatekonomi som skolan i dag har i sin undervisning. 

Kronofogden kommer att sprida sitt material till skolor runt om i landet. Materialet kan skolan använda vid föräldramöten på högstadiet. 

Enligt Tina Häggmark finns det flera sätt att prata om ekonomi och Kronofogden vill peppa föräldrar att börja prata med sina barn om det. Ett tips är att börja prata om vad till exempel en liter mjölk kostar eller om man har gjort något dåligt köp och vad man har lärt sig av det. Föräldrar har inte alltid alla svar, men tillsammans med sina barn kan man söka efter svaren.

Får föräldrar att reflektera över sin roll som förebild

”Skuldkollen föräldrar” ska också bidra till att föräldrarna reflekterar över sin roll. Det är inget konstigt med att man vill det bästa för sina barn. Det bästa betyder inte att alltid ge sina barn vad de vill ha.

– I sociala medier ser vi ofta en sminkad bild av verkligheten, säger Tina Häggmark. Dyra kalas, märkeskläder, fritidsaktiviteter, resor och perfekta hem fyller flödena. Det påverkar naturligtvis våra barn och deras syn på pengar och konsumtion. Vi vuxna skapar vanor hos barn och unga som kan vara svåra att bryta. Därför är det viktigt att öka medvetenheten och att reflektera kring våra ekonomiska val.