Tjej sitter i soffa och byter kanal på tvn.Bynk satsar på tv-reklam för att synas mycket och nå en bred målgrupp. Foto: Andrey_Popov/Shutterstock.com

Banknyheter

Tidigare i år tog fintechbolaget Bynk in nästan en halv miljard kronor i nytt kapital för att bygga en europeisk mobilbank. För att fortsätta växa måste bolaget också synas och under de senaste 12 månaderna har medieinvesteringarna ökat med 370 procent skriver Resumé.

Enligt en undersökning gjord av Kantar Sifo som tidningen Resumé fått ta del av har Bynk ökat sina medieinvesteringar rejält under de senaste 12 månaderna. Bolaget investerade bland annat nästan 188 miljoner kronor på tv-reklam, en ökning med 439 procent jämfört med tidigare år. När det gäller internetreklamen har bolaget ökat sina investeringar med 7,8 miljoner kronor. Även när det gäller reklam i strömmande media har investeringarna ökat med lite drygt 800 000 kronor. Dock saknas det siffror för radio, dags- och kvällspress samt utomhusreklam.

Med tv når de människor från norr till söder

Anledningen till att den största mediesatsningen ligger i tv var för att bolaget vill nå ut brett på marknaden. Produkten ska synas från norr till söder vilket gjort att man valt att investera i både tv och online. Bynk grundades för att människor själva ska kunna kontrollera sin ekonomi utan krångliga villkor och dolda avgifter, och genom räckvidden i dessa media hittar bolaget en vuxen målgrupp.

Den senaste kampanjen föddes ur bolagets filosofi

Enligt Mikael Bogg, marknadschef på Bynk, är det filosofin om att människor själva ska kunna kontrollera sin ekonomi som har fött bolagets senaste kampanj ”Hela Sverige Bynkar”. Även etableringen av Bynk på sociala medier var en självklarhet. Där har bolaget kunnat måla upp berättelsen om Bynk ännu mer, och man har dessutom kunnat prova på lite nya vinklar. Även på Youtube och andra digitala plattformar vill bolaget kontinuerligt kunna släppa nytt material och testa lite olika vinklar.

Ambitionerna är stora och bolaget vill fortsätta att synas mycket, men hur de kommer att synas och i vilken mediamix de planerar att synas är hemligt.