Handelsbanken kontor8 000 bosparare förlorade sin bosparpoäng när Handelsbanken lade ner bosparfonden. Nu kan de kräva att få pengarna tillbaka. Foto: Paul2015/Shutterstock.com

Privatekonomi

När Handelsbanken skrotade bosparfonden förra året förlorade cirka 8 000 bosparare alla sina bosparpoäng. Av den årliga avgiften gick en tredjedel till bosparkön, pengar som bospararna nu kan få tillbaka, skriver SvD Näringsliv.

Under förra året valde Handelsbanken att avveckla sin bosparverksamhet som de hade i samarbete med bostadsbolaget Bostadsrätterna (tidigare SBC). I och med det finns inte bosparpoängen längre kvar. Det har gjort att cirka 8 000 bosparare förlorade alla sina poäng. 

Kunderna har förlorat bosparpengen

Enligt Bostadsrätternas samhällspolitiska chef, Kenny Fredman, finns det enskilda sparandet fortfarande kvar hos Handelsbanken. Det är bara kopplingen till bosparmedlemskapet som inte finns kvar längre.

För kunderna är det inte bara bosparpoängen som har försvunnit. De har även gått miste om förvaltningsavgiften som gick till bosparkön. Av den årliga avgiften på 1,5 procent gick 0,5 procent direkt till bosparkön, pengar som bosparare sparade i fonden för att få en bostad.

Enligt Konsumenternas Bank- och finansbyrås jurist, Cecilia Blomqvist, valde konsumenter att spara i fonden i hopp om att få en bostad. Därmed fick de betala en högre avgift för just bostadsdelen, pengar som gått helt förlorade nu.

Endast nio personer har begärt återbetalning

Av 8 000 bosparare har 9 personer hört av sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att begära återbetalning av den delen av den årliga avgiften som gick till en plats i bostadsrättskön. Av de 9 personer som vänt sig till ARN har en man som bosparat till sin dotter i lite mer än 20 år nu fått rätt till 18 000 kronor i ersättning.

Enligt Cecilia Blomqvist brukar bankerna följa rekommendationer från ARN. Det skulle förvåna henne mycket om banken inte ersätter konsumenten.

Handelsbanken följer beslut från ARN

Mats Olsson, pressansvarig på Handelsbanken, har bekräftat att de valt att följa beslutet från ARN och betala ut ersättning till bosparkunden.

Att det bara är 9 personer som har gjort anspråk på ersättning beror troligtvis på att det inte är så många som känner till möjligheten. Om bosparkunderna hör av sig till banken inom skälig tid finns möjligheten till att få tillbaka avgifterna.