glad flicka och pojke klär julgranFokusera på det roliga ni kan göra i jul som inte kostar så mycket, är rådet från barnpsykologen till föräldrar som kämpar med ekonomin. Foto: Pressmaster/Shutterstock.com

Privatekonomi

Majblomman, en organisation som arbetar mot barnfattigdom i Sverige, får som flest ansökningar inför julhelgen. I år har ansökningarna varit ännu fler än vanligt även under den här säsongen, skriver SvD Näringsliv.

Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve vet inte om de många ansökningarna beror på att fler familjer har ekonomiska svårigheter, eller om Majblommans lokala föreningar har varit mer synliga under året som gått.

Svår situation för fattiga barnfamiljer

Ett av tio svenska barn lever i fattigdom, enligt Majblommans beräkningar. Med fattigdom menas då att barnets familj inte har råd med sina basala behov, såsom el, hyra och försäkringar.

I år kan detta förstås ha förvärrats, när många fler har förlorat jobbet på grund av pandemin. I november var antalet arbetslösa hela 87 000 fler än samma månad 2019.

I hem som kämpar med fattigdom finns inget utrymme för dyra julklappar. Men det betyder inte att barnen önskar sig mindre än andra barn, påpekar Tove Lindahl Greve.

Psykolog: Våga prata med barnen om ekonomiska svårigheter

Enligt barnpsykologen Malin Bergström låter många föräldrar bli att prata med sina barn om ekonomiska problem. De vill inte oroa barnen eller visa att de blir ledsna. Men barn märker av dessa saker ändå, påpekar Malin Bergström.

– Om man inte pratar med dem om det så gör de sina egna förklaringar i huvudet och det är mycket tyngre för barn att bära den typen av förklaringar själva än att få dela dem med sina föräldrar.

Fokusera på det ni kan göra under julen

Till exempel inför jul är det bra att tala med barnen om förväntningar och förbereda dem på att alla kanske inte slår in. Fokusera också på de roliga aktiviteter som faktiskt går att genomföra, för att skapa en vi-känsla i familjen snarare än splittring.

När det gäller större barn är det bra att bekräfta barnets önskningar, även om man inte kan möta de dyraste av dem. Visa att du har sett vad barnet önskar sig, men att ekonomin bara räcker till de billigare av dem just nu. Då ser barnet det och kan glädjas över att du bekräftar dem, säger Malin Bergström.