Enligt Handelsbankens vd Carina Åkerström är de höga boräntorna här för att stanna. Foto: Tama2u/Shutterstock.com och Pressbild/Handelsbanken
RäntorBolånekunder kan förvänta sig fortsatt höga boräntor, oavsett vilken bank de har. SvD Näringsliv skriver att även om storbankernas lönsamhet har minskat, tänker de inte konkurrera med lägre ränteerbjudanden.
Bolåneinstitutens rörliga boräntor har höjts under de senaste månaderna. Häromveckan slog SEB fast att de inte tänker sänka boräntan, trots konkurrensen banker emellan.
Nu uttalar sig även övriga banker om räntorna, och förutspår att de kommer att ligga kvar på en fortsatt hög nivå.
Lönsamheten har minskat för storbankerna
Konkurrensen har påverkat bankernas lönsamhet. Enligt Landshypoteks Banks affärschef, Catharina Åbjörnsson Lindgren, har storbankernas upplåningskostnader ökat för att de inte har kunnat ta ut den marginal som hade behövts.
Trots detta menar Catharina Åbjörnsson Lindgren att boräntorna kommer att ligga kvar på hög nivå under två år framöver. Hon tror varken på fallande räntor eller någon kraftigare uppgång av boräntorna.
Efterfrågan kan få boräntan att röra på sig
Den primära faktorn för de höga rörliga boräntorna är Riksbankens reporänta. Det menar SBAB:s vd Klas Danielsson. Enligt Riksbanken själva kommer reporäntan att fortsätta vara noll procent under de kommande tre åren.
2016 var det hög efterfrågan på bolån, vilket gjorde att banken fick kunder även om boräntorna var höga. Nu är efterfrågan dock inte lika hög, vilket gör att bankernas vinstmarginal har minskat.
Något som skulle kunna vända efterfrågan uppåt igen är om bostadsbyggandet ökade, enligt Klas Danielsson. Det skulle kunna pressa upp bolåneräntorna ytterligare, om än inte betydande mycket.
Storbankerna vill inte priskriga med låga räntor
Bolånemarknaden domineras i dagsläget av fyra storbanker: Handelsbanken, Swedbank, SEB och Nordea. Dock är det utmanarna SBAB och Länsförsäkringar som står för en stor del av de nya bolånen.
Storbankerna tror dock inte på att priskriga som en långsiktig lösning på konkurrenssituationen.
– Jag tror att man måste ha ett relevant erbjudande, men också högre aktivitet och mer synlighet, säger Carina Åkerström, vd för Handelsbanken, när hon presenterade Handelsbankens lägesrapport.