Claudia Wörmann, boendeekonom SBAB. Foto: Pressbild

Privatekonomi

Över 60 procent av landets bankkunder har någon gång funderat på att byta bank. De som byter gör det främst på grund av försämrade villkor och att man blivit arg på sin tidigare bank.

SBAB har nyligen genomfört en undersökning om anledningarna till varför människor byter bank. Den främsta anledningen är försämrade villkor.

Runt 20 procent har även blivit sura på banken av någon anledning och därför valt att genomföra ett byte.

De som bytt bank vittnar om en smidig process

61 procent av landets bankkunder har någon gång funderat på att byta bank. De som sedan bytt vittnar dessutom om en enkel och smidig bytesprocess.

Hela 97 procent som genomfört ett byte tyckte det var enkelt och bara tre procent upplevde svårigheter med att genomföra bytet.

–  De som bytt samtliga, eller delar av, sina tjänster till en ny bank upplever att processen var lätt. Därför är det förvånande att 20 procent aldrig har bytt bank. Jag väljer att tro att människor helt enkelt glömmer bort att jämföra och byta till något bättre snarare än att de är lojala med sin bank, säger Claudia Wörmann, boendeekonom på SBAB.

Wörmann tror även att det finns kunder som inte orkar genomföra ett byte, trots att det många gånger leder till en bättre privatekonomi.

Allt färre samlar alla banktjänster i samma bank

Förr var det vanligare att en kund samlade alltifrån bolån, till kontosparade och aktier i samma bank. Så ser det inte ut längre och 92 procent av respondenterna i SBAB:s undersökning har banktjänster hos flera olika banker.

Att sprida sina banktjänster mellan olika banker kan många gånger vara bra för att hitta det bästa erbjudandet för den aktuella tjänsten.

Claudia Wörmann rekommenderar kunderna att jämföra bankerna och de erbjudanden de erbjuder för olika tjänster. Hon säger även att man bör byta när man hittar något bättre och inte bara sitta och vänta.