Klarna tar in nytt investeringskapital

7 augusti, 2019
Kollage Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski och Klarnas kontorsfasad

Klarna tar in nytt investeringskapital som ska användas för att expandera på den amerikanska marknaden. Foto: Press/Klarna

Klarnas värdering sköt i höjden efter att bolaget tog in 4,4 miljarder kronor i en investeringsrunda. Pengarna ska användas till att expandera på den amerikanska marknaden, rapporterar Di Digital.

Fintechbolaget Klarna tar in ytterligare 4,4 miljarder kronor i en finansieringsrunda ledd av den tidigare Spotifyägaren Dragoneer. Bolagets värdering sköt i höjden och är nu värderat till 53 miljarder kronor när pengarna från kapitalanskaffningen har räknats in.

I ett uttalande säger Sebastian Siemiatkowski, Klarnas vd och medgrundare, att den konsumentinriktade banksektorn står inför en avgörande tid. Transparens, teknik och kreativitet kommer äntligen att tjäna kunden.

Klarnas värde steg med 21 miljarder kronor

Klarna värderades till 32 miljarder kronor tidigare i våras när bolaget i april tog in en dryg miljard kronor i en finansieringsrunda. Den nya värderingen av bolaget innebär att värdet på Klarna har stigit med 21 miljarder kronor i och med emissionen. 

I ett pressmeddelande skriver Klarna att den nya värderingen innebär att bolaget är ett av de största privatägda fintechbolagen i världen.

Pengarna som tas in genom nyemissionen ska användas till att expandera på den amerikanska marknaden. I USA växer bolaget med sex miljoner nya kunder per år.

Välkända varumärken använder sig av Klarna

I dag har Klarna över 60 miljoner kunder och 130 000 partner som man arbetar med. Det genomförs cirka en miljon transaktioner varje dag och omsättningen på årsbasis närmar sig en miljard dollar.

På den amerikanska marknaden har bolaget ett samarbete med över 3 000 handlare. Bland handlarna finns Acne Studios, Sonos, Superdry, ASOS och Toms. Klarna kommer även att börja samarbeta med H&M på den amerikanska marknaden. 

Vid sidan av betalningar uppger Klarna att de har hjälpt handlare att behålla existerande kunder, nå nya kunder och öka medelvärdet på beställningar. Klarnas nya shoppingapp och Klarnas tjänster som bland annat fungerar som en variant av ett kreditkort på nätet verkar ha gått hem bland amerikanska konsumenter.

Förlustresultat i början av året

Under årets första kvartal redovisade bolaget ett nettoförlust på 96 miljoner kronor, något som vanligtvis är väldigt ovanligt på Klarna, som på årsbasis har varit lönsamt sedan 2006. Samma period under 2018 redovisade Klarna en vinst på 75 miljoner kronor.

Alexandra Stenvall

Ekonomi-skribent

alexandra.stenvall@laneguiden.se